27 april 2006

Torsdag

Då var det dags för ett nytt inlägg. Sitter och är lite nervös. Dels var jag på intervju igår. 14 sökande till tjänsten, samtliga väl kvalificerade, så även jag. Jag var den första att intervjuas, och även yngst. Svar senast nästa fredag, så det blir en veckas nervositet.
Ikväll är det match. Derby. Det finns folk som säger att derbyn är underbara. Jag hatar dem. Även på den tid när AIK var derbykungar i Stockholm hatade jag derbyn. Stämningen är så härlig, säger folk. Vadådå, stämningen är underbar i en vanlig allsvensk match när det blott är 18-20.000 på läktarna också, men då slipper man ofta vara nervös för tråkningar från kollegor eller kompisar, som av någon anledning har blivit så konstigt uppfostrade att de håller på Det Andra Laget. Nåväl, AIK har inlett serien bra, betydligt bättre än all "experter" trott. Visserligen mot dåligt motstånd, man alla poäng är bra poäng. Själv har jag förhoppningen på en mittenplats i år, allt annat är en bonus.

Läser just nu, på rekommendation av Jessica, Neil Gaimans American Gods. Helt underbar bok. Tyvärr mindre lästid nu än förr, eftersom jag har slutat med att vara singel, fast det är ju inte dåligt det heller.

Gjorde egen salsa. Den var helt underbar. Nästan jobbigt att vara så bra på matlagning, eftersom folk alltid vill att man ska hjälpa till. (Nu låter det som att jag skryter, men det känns som om matlagningsgenen flyter i släktblodet.) Bästa betyget på salsan var nog David. Gillar han något, då tappar han alla rimliga spärrar. Pesto, framförallt min egna, där slevar han på skopa efter skopa, man får ta fram lite åt gången, eller stå med någon typ av elstötsmanick och hålla honom borta. Väldigt bra betyg på ens matlagning är det i alla fall. Han fick prova salsan med lite nachos när han var över häromdagen när jag var tvungen att frosta av frysen. Vi satt och nördade oss lite med Baldur's Gate. Salsan försvann i en hiskelig fart.
Avfrostande av frys. Härlig sysselsättning när det är en av de första varma lördagarna, men det var tvunget. Hade råkat lämna en glipa i frysdörren, passade på att inte sova hemma efterföljande natt, så när jag sen kom hem var det ett ispansar i frysen. Inget val alltså, frysen behövdes frostas av. Passade samtidigt på att rensa bort den mat som inte gick att identifiera, eftersom jag tydligen tycker det är tramsigt att märka upp den. Helt plötsligt hade jag en tredjedel av frysen tom, samt hittade saker jag glömt att jag frusit in.
Salsa gjorde jag, för övrigt, en ny, och vidareutvecklad laddning av. Den blev, om möjligt, ännu godare. Receptet kommer i separat inlägg.

Katterna trivdes stort på landet, enligt rykte. Otroligt skönt att de blev av med ca ett ton päls.

Jag har passat på att köpa en bärbar Weber-grill av Linda, en kattälskare jag fick kontakt med på Shortcut. Hon och Nicklas tyckte att katterna var fina när de var över och lämnade grill och lånade Kvarteret Skatan och Nisse Hults historiska äventyr. Den kommer användas i sommar. Grillen, alltså.

Snart kommer jag få en ny granne, Micke flyttar in i lägenheten tvärs över. Roligt, men lite förvånad. Fick förlängt kontrakt på lägenheten jag hyr, så det känns skönt, då kanske det hinner dyka upp något roligt under tiden.

Underbart med vår, synd bara att helgerna bara rusar iväg.

Nu vore det bara lite kul att höra hur det går med Yvonnes doktorerande. Jag håller alla tummar och är övertygad om att hon trivs.

På lördag ska vi fira Lelles flickvän A-K som fyller 25. Ska bli kul.

Det blir nog allt för tillfället från mig.

För övrigt går det framåt och närmar sig öppning av fiskaffären, vatten och el dras in den här veckan.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Katterna var mer än fina!
:-)

Hoppas grillen funkar bra!
/Linda

27 april, 2006 22:44  
Anonymous Anonym said...

Det går nog bra med Yvonnes doktorerande. Tror jag. Har fullt upp hela tiden och då har jag inte hunnit fundera något över framtida avhandling än, men hej, det är ju flera ååår tills man förväntas vara klar... Eller nåt ;-)

En liten fågel viskade i mitt öra ang. herrns ex-singelskap, så det var ju trevligt att få det bekräftat! Gratulerar :-)

Vi får ta en fika/öl så småningom...

Kram Y

28 april, 2006 22:48  
Blogger Johan said...

Linda>> Grillen har jag inte hunnit prova ännu.

Yvonne>> Tack, och ja, det tycker jag vi ska.
För övrigt har jag senaste Harry Potter på DVD om du vill låna.

02 maj, 2006 09:42  

Skicka en kommentar

<< Home