27 april 2006

Salsa

Då kommer äntligen det alla har väntat på, nämligen mitt salsarecept.

Vad behövs?
8 tomater (jag använde plommontomater)
10 vitlöksklyftor
1 habanero, färsk
1 rödlök
Worchestershiresås (Hur många vet hur det uttalas)
Basilika

Börja med att finhacka rödlök och vitlök, och fräs detta i botten av en kastrull tillsammans med lite olja. Medans detta blir fräst, finhacka habaneron. Väldigt fint. Passa fingrarna, oljan i habaneron är svår att få bort från fingrarna, och om ni kliar er någonstans med slemhinnor, då kan ni lika gärna göra det med en glödgad skruvmejsel.
I med habaneron i kastrullen.
Stänk på Wochestershiresåsen, ca en tsk eller två.
Medans allt fräses samman, börja fulhacka tomaterna.
I med de hackade tomaterna.
Ner med basilika, efter smak. Basilikan kan ersättas av persilja. Basilikan kan faktiskt ersättas med precis vad ni tycker passar i, jag kommer inte och kontrollerar att ni gör rätt.
Rör om lite då och då, låt det puttra mellan 15 minuter och en timme, beroende på hur mycket vätska ni vill ha. Många föredrar nog att öka på mängden tomater i receptet, eller möjligtvis köra med en mildare chili.
Jag lät salsan puttra i ca 45 minuter och fick en ganska krämig och stark variant.
Prova gärna och kom med kommentarer.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag vet hur Wochestersås uttalas, Wochestershiresås har jag dock inte hört talas om. Är det typ samma sak?

28 april, 2006 22:51  
Blogger Johan said...

Yvonne>> Såsen heter Worchestershiresås, men uttalas som den kortare varianten.

02 maj, 2006 09:41  
Anonymous Anonym said...

Ah, det förklarar saken. Och jag grämde mig efteråt över att jag missade r:et i namnet, bara för att jag klippte och klistrade från det du skrivit. *suck*
Så, språkkurs:
"uooostersås"! :-)

04 maj, 2006 11:25  
Blogger Johan said...

Ja, jag såg missen själv, efteråt, och korrigerade.

Mmmm, uttalet är helt OK

05 maj, 2006 14:32  

Skicka en kommentar

<< Home