17 juni 2008

Kort uppehåll

Som ni har märkt har jag haft ett kortare blogguppehåll. Detta beror nog på att när bloggen en gång i tiden startades så använde jag mig av den för att skriva av mig om allt möjligt, framförallt eftersom jag hade ett jobb, och främst en chef, som jag ruttnade på. Sedan dess har jag bytt jobb och trivs i största allmänhet, och har framförallt inte hunnit sitta och plita på bloggen.

Nu dock en liten update av vad som hänt sen senast.

Jag har blivit träningsnarkoman. Är det mindre än 3 friskispass i veckan, oftast medel eller skivstång, är jag inte nöjd. Vid 3 är jag nöjd, och över är bra. I söndags provade jag utejympa för första gången i mitt liv.

Vi har förlovat oss, första advent inträffade den händelsen. Känns superbra. Fantastiskt, till och med.

Har hjälpt till vid några flyttar, en bra, några mindre bra. (När ska folk förstå att flytthjälp behöver föda?) Under en av dessa flyttar myntades uttrycket Stooneface. Detta ämne ämnar jag inte behandla mer.

Haft en hysteriskt bra nyårsmiddag för 11 pers, med 7 rätter. Redogörelse för denna meny kommer.

Bytt avdelning på jobbet, och i samband med det gått från att vara konsultanställd till att bli fast anställd, sedan början av april. Otroligt roliga och krävande arbetsuppgifter, ångrar inte en sekund att jag lämnade SEB.

Varit på en otroligt bra brunch, den bästa någonsin, på Arizona.
Varit på den sämsta brunchen i mannaminne, på Coyote. Den kommer med ett eget inlägg, minneslappen med alla missar och konstigheter var två A4, så inlägget kommer vara bra. När det nu kommer, uppdateringsfrekvensen på bloggen är fortfarande oklar.

Åkt 3 veckor till Honduras, varav vi tillbringade två veckor på Utila och dök på Alton's, ett dygn i djungeln och gjorde lite river rafting och zip line canopy tour. Jag passade på att ta ett PADI Open Water och ett Naui Advanced Open Water. Efteråt ville jag ta reda på lite vad de olika nivåerna i alla dykorganisationer innebär, och jag hamnade mitt i ett enormt sandlådekrig. Förespråkarna för de olika organisationerna tjafsade mer än två inbitna PC- och Macanvändare. Mycket underhållande, men även tramsigt. Roligt att se argument som: "Men, CMAS utbildar svenska attackdykarna, det måste ju säga en del om hur bra CMAS är." Bra poäng, men att NAUI utbildar amerikanska SEAL-styrkorna borde vara en rätt bra värdemätare. Sen att alla håller sig inom de standarder som den internationella samarbetsorganisationen (som jag inte minns vad den heter) satt borde ju innebära en viss lägstanivå. Men, nej, sand är till för att kastas.

Mer om Honduras kommer inom en oklar framtid i ett separat inlägg.

Mycket matlagning och vin har det blivit, får se om jag orkar med att redogöra för de mer lyckade recepten, eller om jag skriver om kommande maträtter. Har blivit tillfrågad av Tasteline om jag vill vara med i ett matlagningsreportage med chilitema.

En ny tradition vi har är att varje månad, kring lön, bege oss till systemet på Regeringsgatan och fylla på förrådet hemma med varsin flaska champagne och varsin flaska bra rödvin, till vinkällaren (som inte är så mycket av en källare, då vi bor i en lägenhet). Förrådet börjar se bra ut nu.

Har även lyckats med att göra en grymt bra marinad till kycklingvingar, troligtvis den godaste man smakat, funkade även väldigt bra till tunna revben.

Nu när midsommar närmar sig är det dags för sill och snaps. För er som bor i Stockholm rekommenderar jag Gamla Stans Fisk för sillinköpen.

I lördags såg vi fotbollen hemma hos Magnus, och han skulle ordna lite enklare plockmat. Jag har sett enklare plockmat på en mezerestaurang. Fantastiskt gott, dock.

På Nationaldagen firade vi farsan som passade på att fylla 60 år. 80 pers var där, och jag och Mats skötte grillandet till alla dessa. Laxfiléer och Angusentrecôte i tjocka skivor, samt en underbar potatissallad med färskpotatis, färsk spenat och getost på rulle. Detta hade rörts om tillsammans med en hemlig dressing. Ett tips för att skrubba färskpotatis till en stor mängd människor: Använd högtrycksspruta.. Till detta fanns rött, vitt, rosé och bubblande vin, samt öl. Vi hade fantastisk tur med vädret, eftersom vi var utomhus.
Lyckligtvis bjöd de (mina föräldrar) oss arbetare (jag, Virpi och Mats) på en enklare lunchmacka innan gästerna kom. Smörstekt bröd, löjrom, forellrom (en rejält rågad matsked, nästan deciliter, av varje), gräddfil, snaps och öl, vilket gjorde att vi slapp svälta.

Det blir nog allt för det här inlägget, men det kommer förhoppningsvis fler ganska snart. Om det är något ni vill att jag ska behandla, skriv det i kommentarsfältet, jag planerar inte att denna blogg ska vara bunden till ett särskilt ämne, utan till vad jag känner för att skriva för tillfället.

4 Comments:

Blogger Anette said...

Kortare uppehåll? ;)

Tack för tips på brunchställe, var på Arizona ett par gånger innan jag flyttade men aldrig på brunch - kanske ska passa på när jag är hemma på semester.

Som receptsamlare så ser får du gärna lägga ut lite såna för inspiration =)

18 juni, 2008 06:23  
Blogger Johan said...

Ja, det har väl inte varit så långt?

Arizonas brunch är så nära en riktig amerikansk brunch man kan komma. Reservation dock för att ägarbytet kan gjort ändringar.

Recept ska jag börja med att lägga upp, får se vad det blir för några.

18 juni, 2008 09:10  
Anonymous Anonym said...

Jag är lite besviken för att du skriver att du ska helt lämna uttrycket Stooneface. Är det verkligen så? Jag tänker iaf fortsätta använda det. Tack i övrigt för en efterlängtad uppdatering!

18 juni, 2008 14:22  
Blogger Johan said...

Mrs. Stooneface>>

Jag ska inte lämna uttrycket, däremot kommer jag inte förklara det närmre för oinvigda.

18 juni, 2008 14:37  

Skicka en kommentar

<< Home