18 juli 2008

Chilitryffel

Bara en halvtimme kvar till semestern, och idag bjöd jag kollegorna på lite hemgjord chilitryffel.

Troligtvis har receptet redan figurerat i min blogg, men bara för att fylla ut nätet och hålla min blogg uppdaterad ger jag är här:

Recept på chilitryffel


Vad behövs?

3 dl grädde
50- 100 gram smör
En nypa salt
2 kakor (2x100g) mörk choklad, med hög kakaohalt
Chili (i mitt fall en halv habanero)

Koka grädden tillsammans med hälften av smöret och en nypa salt. Låt koka ca 2 minuter, så att chilismaken kommer ut.

Bryt ned chokladen i en bunke, lägg ner resten av smöret. Häll över chiligräddsmöret genom en sil (eller utan sil om man vill ha små chiligömmor i tryffeln).
Rör om tills en jämn smet har bildats.

Låt stå i kylen över natten.

Rulla tryffeln till fina (eller fula) bollar och rulla sedan i kakaopulver. Ett tips är att använda engångshandskar, annars blir det kladdigt.

Ha tryffeln stående i kylen, så håller den länge, men ta fram den någon timme innan servering, man får ut mer smak om den är rumstempererad.

Tryffeln går bra att använda till tårta också, då häller man tryffelsmeten över en hasselnötsbotten. Ruggigt gott och ruggigt mäktigt.