09 december 2005

Pesto

Ett recept jag fått önskemål om för länge sen, men glömt bort att förmedla är mitt pestorecept. Är det då inte passande att jag skriver det här?

Vad behövs?
3 dl basilikablad
1/2 dl färskriven parmesan
1/2 dl färskriven pecorino
1 dl pinjenötter
ca 1 dl olivolja
vitlök efter smak
1 knivsudd salt

Fundamentalisterna gör detta i mortel, själv gör jag det i matberedare.
Mixa basilika, pinjenötter, vitlök och några droppar olja. Lägg ner allting helt i matberedaren och kör länge så att det blir ganska finhackat, men några fulhackade bitar gör ingenting.
När detta är gjort kör man i resten av olivoljan, låt det strila i, kör inte allt på en gång.
Sist, men inte minst, kör du i ostarna. Själv tycker jag att det blir godast om man grovriver osten så att det blir lite större bitar i peston. Lite salt har du i också. Saltandet kan vara svårt. Pecorinon är salt i sig, men även om det smakar för salt direkt när du är klar med peston så mildras saltsmaken om den får stå en dag i kylen.

Hoppas att det smakar. Vad ni använder peston till vet ni bäst själva.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tips för de som inte vill ha en lite fräschare pesto: byt ut en del av olivoljan mot citronjuice. Färskpressad, såklart. Blir supergott och ger en extra "stingyness" till peston.

/Inger

09 december, 2005 13:27  

Skicka en kommentar

<< Home